Hoe ik mijn blogposts schrijf en promoot

In een eerder artikel schreef ik al dat ik verschillende tools gebruik om het bloggen makkelijker en productiever te maken, maar wat voor mij echt het allerbeste werkt om efficiënt en consistent te bloggen, is een standaard blogproces. Elk blogartikel schrijf en promoot ik op dezelfde manier, zodat ik altijd precies weet wat ik moet doen en hoe ik het moet aanpakken.

Ik weet namelijk dat als ik niet zo gestructureerd werk, ik snel onrustig word omdat ik weinig overzicht heb en dat ik veel minder geïnspireerd en gemotiveerd ben. En daarom heb ik een stappenplan bedacht en een planning gemaakt, waar ik me altijd, en dan ook écht altijd, aan houd. Natuurlijk betekent dit niet dat iedereen het op mijn manier moet doen, maar voor mij werkt dit echt top en ik zou niet meer anders kunnen en willen.

Ben je benieuwd hoe mijn blogproces eruit ziet? Hieronder leg ik alle stappen uit die ik neem als ik een nieuw artikel publiceer.

BRAINSTORMEN + PLANNEN

De meeste ideeën krijg via Pinterest of door andere blogs te lezen. Vrijwel dagelijks sla ik één of meerdere artikelen op en eens in de zoveel tijd loop ik daar doorheen, terwijl ik ondertussen een lijst met artikelideeën maak. Eén keer in de twee weken pik ik daar zes ideeën uit en die plan ik in voor twee weken (drie artikelen per week).

SCHRIJVEN

Ik schrijf drie artikelen per week en dat doe ik altijd op maandag en dinsdag. Ik kijk welk idee aan de beurt is, ga onderzoek doen en informatie verzamelen en vervolgens begin ik met schrijven. Afhankelijk van de grootte en moeilijkheid van het artikel ben ik meestal zo’n 1 á 2,5 uur per artikel bezig, al merk ik dat het steeds makkelijker en sneller gaat. Tijdens het schrijven lees ik alvast wat alinea’s na, maar zodra het artikel af is leg ik het zonder het door te lezen weg en kijk ik er voorlopig niet naar.

AFBEELDINGEN MAKEN + INPLANNEN

Woensdagochtend plan ik altijd een uur in om mijn graphics te maken, de artikelen in WordPress te zetten en mijn social media posts in te plannen. De afbeeldingen maak ik in Indesign. Ik heb ooit een simpel design gemaakt en ik hoef voor elk nieuw artikel alleen de tekst te veranderen. Voor elk artikel maak ik een afbeeldingen voor op mijn blog, voor Pinterest en voor Instagram – allemaal in dezelfde kleur en met dezelfde tekst.

Vervolgens zet ik mijn artikelen in WordPress. Ook dan werk ik volgens een vast stappenplan: tekst erin zetten, lay-out van de tekst aanpassen, permalink aanpassen, datum inplannen etc. Ik zet ook meteen mijn verborgen Pinterestafbeelding in de tekst en ik zorg er altijd voor dat ik een duidelijke en aantrekkelijke meta description schrijft. Zodra mijn artikel is ingepland, open ik mijn Facebookpagina en Hootsuite en plan ik het artikel in voor Facebook, Twitter en Instagram.

Hoe ik mijn blogposts schrijf en promoot

NALEZEN

Vervolgens laat ik het even rusten en meestal kijk ik op vrijdag of zaterdag nog een uurtje naar de ingeplande artikelen. Ik lees alles nog een keer door en pas eventueel stukken tekst aan en haal alle foutjes eruit. Ik kijk meteen of er nog andere artikelen zijn waar ik naartoe kan linken en of ik misschien nog (extra) screenshots kan gebruiken om bepaalde informatie te verduidelijken.

PROMOTEN

Op de dagen dat mijn artikelen online komen (maandag, woensdag, vrijdag) bezoek ik eerst mijn website om er zeker van te zijn dat de blogpost gepubliceerd is. Vervolgens kopieer ik de link van het artikel en die plak ik in mijn ingeplande Facebookbericht (dit kun je helaas niet inplannen, want dan krijg je geen preview). Daarna kopieer ik dit bericht inclusief link en plaats ik die in één of twee Facebookgroepen waar veel bloggers zitten.

Nadat ik Facebook heb afgesloten, ga ik weer naar mijn artikel en via de Pinterest extensie pin ik mijn afbeelding naar mijn eigen bord op Pinterest. Vervolgens kijk ik naar welke borden de afbeelding nog meer gepind kan worden en zorg ik ervoor dat het plaatje ook voor die borden is ingepland. Om mijn pins in te plannen, gebruik ik Board Booster.

Hoe ik mijn blogposts schrijf en promoot

Aangezien ik Twitter al heb ingepland, hoef ik daar niet meer naar om te kijken en ook Bloglovin’ gaat automatisch. Voor Instagram heb ik ook een bericht ingepland, maar dat moet nog deels handmatig. Op het tijdstip dat ik heb ingesteld, krijg ik een notificatie en kan ik het bericht publiceren. Dit kost me maar zo’n tien seconden en ik hoef hier verder niet meer over na te denken, dus voor mij werkt dit heel prettig.

En dat was het! Natuurlijk ben ik nu ontzettend benieuwd naar hoe jullie het aanpakken met bloggen en of jullie volgens een standaard proces werken of dat jullie gewoon bloggen wanneer je zin en tijd hebt. Ik hoop van jullie te horen in de comments!

Op de hoogte blijven? Volg Diamonds For Breakfast op Facebook, Twitter en Instagram!

Dit artikel kan affiliate links bevatten.

Om zo effectief en productief mogelijk te kunnen bloggen, werk ik altijd volgens een vast blogschema. In dit artikel deel ik mijn stappenplan en leg ik uit hoe ik mijn artikelen schrijf en promoot.

21 Comments

  1. Leuk om te lezen hoe een andere blogger het aanpakt. Ik werk ook echt met een schema voor het schrijven van mijn artikelen. Na het schrijven van een artikel laat ik het ook even rusten voor ik het opnieuw doorlees en inplan. Om alles te delen op social media gebruik ik Blog2Social. In de gratis versie kun je berichten helaas niet automatisch laten publiceren. Maar ik kan hier wel heel makkelijk aanpassen welke informatie er per platform geplaatst moet worden (dus kort bericht voor Twitter, langer voor FB, enz) en dan alles in één keer plaatsen. Dan deel ik de berichten daarna wel nog even zelf in bepaalde FB groepen, maar dat scheelt me echt veel tijd. Die ik dan weer kan besteden aan het schrijven van betere artikelen ;).

  2. Superhandig artikel! Heel fijn om eens de blogroutine van een ander te lezen! Zelf ben ik een stuk minder gestructureerd, maar je artikel inspireert me wel om eens iets meer over een blogplanning na te denken van tevoren.

  3. Interessant om te zien! Ik ben echt totaal niet gestructureerd. Ik schrijf op mijn vrije dagen een paar artikels. Gewoon rechtstreeks in WordPress. Nalezen, inplannen, klaar. Haha. Ben ook niet zo bezig met social media eigenlijk.

    • Haha is ook goed toch, ieder z’n ding. Kan me heel goed voorstellen dat zo’n planning voor veel mensen ook juist benauwend werkt.

  4. Wat een interessante tips weer! Ik moet hier ook echt meer mee bezig, maar vergeet het zo vaak of raak een beetje afgeleid en ben dan alweer met andere dingen bezig haha.

    • Dankje! En dat herken ik wel hoor haha. Maar juist door zo gestructureerd te werken, kan ik me er sneller toe zetten om wél aan de slag te gaan.

  5. Oef, ik ga dit artikel denk ik bewaren en laten zien aan iedereen die zegt “ach, je blogt! Wat een schattige hobby.”
    Ik werk met Edit Flow in WordPress en plan daarin veel vooruit. Zo kan ik in 1x een hoop foto’s maken voor alles wat gepland staat. Thanks voor de social media tips, ik doe alles handmatig en vergeet het bijna altijd te doen. Jij plant bij FB dus direct in (niet via Hootsuite)? Dat lukt mij steeds niet omdat ie dan denkt dat de link nog niet bestaat :(

    • Haha ja heel goed, er gaat echt veel tijd in zitten! Facebook doe ik inderdaad via fb zelf, maar op het moment zelf voeg ik de link nog wel toe ja. Of ik doe er een plaatje bij, zodat ik de link zonder preview alvast kan inplannen. Hoor nooit zulke goede verhalen over Facebookberichten via andere tools inplannen, dus vandaar dat ik het zo doe.

  6. Sinds ik je blog heb ontdekt, leer ik ontzettend veel van jou! Van “wat ontbreekt er nog in je sidebar” tot aan het promoten van je artikel. Alles staat zo goed duidelijk uitgelegd op je blog! Ik ben je daar ontzettend dankbaar voor! Ik schrijf mijn blogposten altijd een dag van te voren of doordeweeks of in de avond (ik heb nu veel zeeën van tijd omdat ik momenteel geen baan heb) en maak foto’s wanneer het perfect licht is. Op Facebook promoot ik mijn artikelen ook in twee groepen en in mijn eigen Facebookpagina typ ik een leuk stukje. Het is handig om inderdaad de eerste alinea ervoor te gebruiken, dat ga ik vanaf nu ook doen. Ik plan verder niet, want dan voelt bloggen voor mij als een verplichting en dat probeer ik te vermijden om het leuker te houden! :-)
    liefs

  7. Wat fijn om te lezen hoe een ander het doet. Ik ben nog een beetje zoekende naar een routine, maar wil van de zondag mijn blog dag maken. Hierin schrijf ik de blogs van aankomende week (zit op dit moment nog op 1x per week, maar zoek naar uitbreidmogelijkheden). Via Facebook sla ik alle links op van blogs die ik wil lezen en die lees ik ook op zondag. Dan kan ik ze allemaal rustig lezen en als ik de behoefte heb reageren. Dit geeft mij ook veel rust.

    Ik had een vraagje over Pinterest hoe pak jij dit aan. Ik pin voornamelijk wat ik zelf tegenkom, maar wil eigenlijk mijn blog hier ook meer bekendheid geven. Zelf gebruik ik Buffer voor het inplannen van de socials, hoewel ik instagram niet voor elkaar krijg. Facebookberichten inplannen gaat hierbij heel goed met foto en al! Heel fijn :)

  8. Duidelijk artikel, ik werk wel iets vooruit en plan ook drie berichten in per week. Alleen in de vakantie blog ik minder. Leuk om te lezen hoe jij je planning maakt en uitvoert.

Leave A Reply

Navigate