7 tips waardoor bedrijven met je willen samenwerken

Blog je al een tijdje en wil je je blog graag next level brengen? Of wil je meer inkomsten uit je blog halen en zou je graag een paar toffe samenwerkingen aangaan? Dan is het belangrijk dat je je website dusdanig professioneel inricht dat bedrijven niets liever willen dan met jóu samenwerken.

Maar hoe maak je je blog dan precies professioneel? Hoe kun je bedrijven laten zien dat jij degene bent waar ze moeten zijn? Hieronder deel ik 7 blog must-haves, die ervoor zorgen dat bedrijven je als professionele blogger zien en waardoor ze maar al te graag met je aan de slag gaan.

1. EEN PROFESSIONELE VORMGEVING

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, dus het is belangrijk dat bedrijven bij het bezoeken van je website meteen zien dat ze met een professionele blogger te maken hebben. Zorg voor een rustige en consistente vormgeving: gebruik goed leesbare lettertypes, werk met een beperkt aantal kleuren, kies een duidelijk logo, gebruik niet te veel bewegende beelden, zorg ervoor dat mensen makkelijk door je website kunnen navigeren etc.

Als je zelf niet zo veel verstand hebt van websites bouwen of het vormgeven van een site, kan het slim zijn een professionele webdesigner te vragen. Als je daar geen budget voor hebt, maar je wel graag je website in een nieuw jasje wilt steken, kun je ook een professioneel thema kopen op bijvoorbeeld Themeforest of Creative Market. In dit artikel leg ik uit hoe je dat thema op je WordPress site kunt installeren.

2. EEN ACTIEVE BLOG

Het is belangrijk dat er een leven in je blog zit, dus ik zou zeggen dat je minimaal één keer per week een bericht moet posten. Als je nooit nieuwe content plaatst, zullen bedrijven namelijk geen reden zien om tijd en energie in jou te steken. En probeer ook zoveel mogelijk betrokkenheid te creëren. Wanneer je veel reacties onder je artikelen krijgt, zien bedrijven dat mensen je blog en je berichten ook echt waarderen.

3. EEN GOEDE ABOUT PAGINA

Wanneer een bedrijf je website bezoekt, willen ze uiteraard meer van je weten. Dus ga er maar vanuit dat ze allemaal een bezoekje aan je About pagina brengen. Het is daarom belangrijk dat deze pagina je persoonlijkheid en passie laat zien en dat mensen een volledig beeld krijgen van wie je bent en wat je met je blog wilt bereiken. Enkele tips voor een goede About pagina:
– Omschrijf je blog: maak duidelijk waar je website over gaat, waarom je ermee begonnen bent en waarom jouw blog waardevol is en ertoe doet.
– Omschrijf jezelf: vertel wie je bent en wat je doet, en laat je expertise en ervaringen zien.
– Eventueel je statistieken: geef informatie over wie je lezers zijn en hoeveel verkeer er maandelijks naar je website komt. (Als je dit liever privé houdt, is dat prima. Als een bedrijf interesse toont, kun je je statistieken ook via de mail sturen door middel van een media kit.)
– Contactinformatie: zelfs als je een speciaal contactformulier hebt, is het slim om ook in je About pagina te vermelden hoe mensen contact met je kunnen opnemen.

4. PAGINA VOOR SAMENWERKINGEN

Je hebt uiteraard een pagina nodig waarin je vertelt dat je openstaat voor samenwerkingen en hoe bedrijven je daarvoor kunnen benaderen. Je kunt eventueel ook melden wat je te bieden hebt en met welk soort bedrijven je wilt samenwerken (bijvoorbeeld als je alleen met duurzame bedrijven in zee wilt gaan). Zelf heb ik een kopje ‘Samenwerkingen’ op mijn Contact pagina en ook op mijn About pagina verwijs ik ernaar.

5. EEN MEDIA KIT

Een media kit is een soort cv voor bloggers. Hiermee kun je jezelf en je blog introduceren bij een bedrijf en kun je laten zien hoe ervaren je bent en wat je allemaal bereikt hebt. Veel bedrijven/merken zullen om een media kit vragen, zodat ze precies kunnen zien of je blog bij hen past en waardevol genoeg voor hen is. Je media kit kan doorslaggevend zijn, dus zorg voor een mooi vormgegeven document waarin duidelijk naar voren komt waarom bedrijven écht bij jou moeten zijn.

6. ACTIEVE SOCIAL MEDIA KANALEN

Tegenwoordig kijken bedrijven niet alleen naar je blog, maar ook naar je social media kanalen. En uiteraard geven ze de voorkeur aan bloggers die vaak posten en die veel betrokken volgers hebben. Wees daarom actief op social media en leg contact met je volgers en andere bloggers.

7. FEATURES

Ben je genoemd op grote websites of heb je met je blog in tijdschriften/kranten gestaan? Voeg de links en/of artikelen toe om te laten zien wat je kunt en hebt bereikt. Over het algemeen wordt dit op de About pagina gedaan.

Met welke tip ga jij aan de slag?

Op de hoogte blijven? Volg Diamonds For Breakfast op Facebook, Twitter en Instagram!

Dit artikel kan affiliate links bevatten.

Wanneer je als blogger wilt samenwerken met bedrijven, is het belangrijk dat je blog er professioneel, duidelijk en aantrekkelijk uitziet. Gebruik deze 7 tips om je blog zo in te richten dat bedrijven niets liever willen dan met jóu samenwerken.

20 Comments

  1. Super handige tips! Ik denk dat het ook erg belangrijk is dat je kwaliteit levert en je ook echt moeite in je artikelen stopt. En je moet natuurlijk ook met passie bloggen.

    Liefs,
    Jamie

  2. Hele fijne tips! Ik denk ook inderdaad dat het belangrijk is om professionaliteit uit te stralen en om actief te zijn op je blog en social media.

    • Dankje! Ja he, en niet alleen omdat bedrijven je dan sneller serieus nemen, maar ook omdat het gewoon goed is voor je blog en de binding met je volgers. Dit zijn voor mij ook wel echt twee kernwaarden.

  3. Wat een goede tips! Een actieve blog en social media heb ik volgens mij wel, maar met de About me pagina moet ik nodig eens aan de slag gaan :)

  4. Handig zo’n lijst! Ik moet nog even mijn ‘about me’ pagina updaten en een mediakitje maken. Heb je een voorbeeld van zo’n kit?

    • Het staat op de planning om daar een artikel over te schrijven, dus dat komt binnenkort! Maar als je op Pinterest media kit intikt, krijg je meteen een paar mooie voorbeelden!

  5. Wat een fijne tips! Ik vind een mooie rustige blog uitstraling ook heel belangrijk. Bij een hysterische klik ik vaak ook weg. Ik zou wel graag een webdesigner willen inschakelen, maar pas als ik echt een beetje gegroeid ben. Eerst maar regelmaat regelen in het plaatsen van nieuwe artikelen.

    • Leuk om te horen, dankje! En jaaa ik ben dan echt meteen weg, word daar zo onrustig van! Ik hoop dat iedereen met een onoverzichtelijke site dit leest en het gaat aanpassen hahaha.

  6. Dit zijn nog eens handige tips! Hoewel ik nu niet veel tijd heb om er op dit moment iets aan te doen, ga ik dit artikel wel bewaren – sterker nog: ik heb ‘m metéén opgeslagen op Bloglovin – om er later iets mee te doen. Echt fijn, zo’n inspirerend artikel!

    Liefs!

  7. Heel handig! Ik heb gelijk mijn about me pagina aangepast en het stuk business wat op mijn collaboration pagina staat heb ik op een nieuwe pagina gezet.

Leave A Reply

Navigate