Leestip: Wetboek voor Bloggers (studie editie)

Welken beelden mag je gebruiken voor je blog? Moet je het altijd vermelden als een artikel gesponsord is? Wat moet er precies op een factuur staan? Wanneer je begint met bloggen, zul je al snel honderden vragen hebben over hoe je bepaalde zaken moet aanpakken. Maar ook wanneer je al lange tijd blogt, kun je vragen hebben over hoe je met bepaalde problemen of situaties moet omgaan. Gelukkig hoeven we geen uren meer op Google te verspillen; de meeste antwoorden zijn gewoon te vinden in Wetboek voor Bloggers.

Wetboek voor Bloggers is geschreven door Charlotte Meindersma. De eerste editie verscheen in maart 2015, maar inmiddels is er ook een tweede editie: Wetboek voor Bloggers, studie editie. Deze studie editie is gebaseerd op de eerste versie, maar bevat meer informatie en gaat dieper op de onderwerpen in, zodat het ook in het onderwijs gebruikt kan worden. Deze editie is dus ideaal voor bloggers die tot in detail antwoord willen op al hun vragen over rechten, plichten en andere blogzaken.

DE SCHRIJFSTER

Laten we eerst eens kijken wie nou precies de vrouw achter het boek is. Charlotte Meindersma is jurist en fotograaf. Ze is eigenaar van het juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints en is gespecialiseerd in het intellectuele eigendomsrecht, media- en communicatierecht en informatierecht. Simpel gezegd: in zaken als auteursrecht, portretrecht en privacy. Ze is al jaren actief op social media en kreeg op een gegeven moment steeds vaker vragen van bloggers over hoe ze bepaalde juridische zaken moesten aanpakken. Ze begon een blog – waar hele interessante artikelen op staan, aanrader! – en bundelde vervolgens alle informatie in haar succesvolle eerste boek: Wetboek voor Bloggers.

HET BOEK

Wetboek voor Bloggers is wat mij betreft verplichte kost voor elke blogger. Bloggen is tegenwoordig zoveel meer dan af en toe een leuk stukje schrijven en wanneer je geen (dure) fouten wilt maken, moet je als blogger weten wat niet mag en juist wel moet. En Wetboek voor Bloggers vertelt je dat op een laagdrempelige en duidelijke manier. En ja, sommige onderwerpen zijn best pittig, maar Charlotte heeft het op zo’n manier geschreven dat het eigenlijk altijd goed te begrijpen is.

Het boek bevat veel verschillende onderwerpen, waardoor er voor elke blogger wel wat relevants tussen staat. Zo worden zaken als auteursrecht, citaten en copycats behandeld, maar ook onderwerpen als gastbloggen, social media en SEO komen aan bod. De laatste hoofdstukken (14 – 18) zijn minder juridisch en bevatten wat meer algemene blogtips, zoals het plannen van je artikelen, een doelgroep kiezen en goede titels schrijven. Deze hoofdstukken zijn vooral geschikt voor beginnende bloggers. Ik zou hen ook aanraden om te beginnen met de laatste (wat “makkelijkere”) hoofdstukken en pas daarna het eerste deel te lezen. De eerste hoofdstukken kunnen voor beginners namelijk best overweldigend zijn en je het idee geven dat bloggen moeilijk en vooral een hoop geregel is. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat je daardoor het boek snel weglegt en een schat aan informatie misloopt.

Voor de wat meer gevorderde blogger zal niet alle informatie nieuw zijn, maar geloof me, er staat genoeg in waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt. Want wist je bijvoorbeeld dat je bij bepaalde winacties kansspelbelasting moet betalen? Of dat je niet zomaar citaten mag gebruiken? En weet je nog steeds niet precies hoe het nou zit met facturen of het inschrijven bij de KvK? Ook die informatie vind je in Wetboek voor Bloggers. En je hoeft niet lang te zoeken als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp, want het boek bevat een uitgebreide en duidelijke inhoudsopgave, waarin alle onderwerpen snel terug te vinden zijn.

Wat ik persoonlijk nog wel eens miste, waren voorbeelden. Om de zoveel pagina’s is er een case study en af en toe wordt er een voorbeeld gegeven, maar dat had van mij veel vaker gemogen. Hierdoor zou ik bepaalde onderwerpen waarschijnlijk net wat beter begrijpen en me er meer bij kunnen voorstellen. Wat ik dan wel een dik pluspunt vind, zijn de interviews aan het eind van elk hoofdstuk. Hierin delen bloggers of experts hun ervaringen en tips over het behandelde onderwerp, waardoor de onderwerpen meteen wat praktischer en levendiger worden.

Ik ben dus erg enthousiast over Wetboek voor Bloggers. Het boek behandelt vrijwel elke (juridische) vraag die je als blogger kunt hebben en bevat ook een aantal handige algemene tips. Daarnaast is het boek interessant voor beginners, maar ook gevorderde bloggers kunnen eigenlijk niet zonder. Vanwege de grote hoeveelheid aan info moet je het niet zien als een lekker leesboek dat je op zondagmiddag bij de open haard gaat lezen, maar als naslagwerk is het wat mij betreft een dikke aanrader!

De hoofdstukken die behandeld worden:
1. Getting Started
2. Over bloggen
3. Recht op Naam
4. Recht op techniek
5. Recht op branding en vormgeving
6. Recht op inhoud
7. Bescherm je content
8. Rechten van derden
9. Recht op privacy
10. More is more
11. Recht op reclame en marketing
12. Samenwerken en gastbloggen
13. Omgaan met lezers
14. Aan de slag!
15. Planning
16. Blijven schrijven
17. Bloggen als bedrijf
18. Bloggen als marketingtool

Wetboek voor Bloggers studie editie is voor 29,95 euro te koop op Bol.com
De eerste versie van Wetboek voor Bloggers is voor 22,95 te koop op Bol.com

Heb jij het boek al gelezen? Zo ja, wat vond jij ervan? Zo niet, ben je van plan hem te kopen?

Op de hoogte blijven? Volg Diamonds For Breakfast op Facebook, Twitter en Instagram!

Dit boek heb ik gekregen.
Dit artikel kan affiliate links bevatten.

Wetboek voor Bloggers vertelt je alles over je rechten en plichten als blogger en bevat talloze handige blogtips. Een boek dat elke blogger móet hebben!
Wetboek voor Bloggers vertelt je alles over je rechten en plichten als blogger en bevat talloze handige blogtips. Een boek dat elke blogger móet hebben!

2 Comments

Leave A Reply

Navigate